söndag 27 mars 2011

Empirklänning med tillbehör

Som har skrivits tidigare har jag på sistone ägnat mig åt att sy en empirklänning samt en del tilbehör till denna. Igår fick jag på mig hela ensemblen och gav mig ut i det sena 1700-talet. En viktig detalj som av naturliga skäl inte syns på bilden är korsetten som jag sydde för några år sedan. Den ger kroppen, och framförallt bysten, rätt form för att klänningen ska fungera. För att accentuera den höga midjan gjorde jag ett vitt skärp. Mönstret kommer från Sense & sensibility Patterns.

Ridikylen har broderats med ett monogram som omges av en lövkrans.


Skorna var kanske den största utmaningen eftersom jag inte hade något mönster att utgå ifrån. Istället fick jag rita ett mönster själv md utgångspunkt i bilder av skor från tiden och mina egna fötter så att de skulle passa. De blev förvånansvärt bekväma och satt på bra på fötterna hela kvällen.


Det känns som att det kommer att dröja ett bra tag innan jag gör ett så omfattande handsömnadeprojekt igen, men det har varit väldigt roligt att hålla på med det och jag är väldigt nöjd med det totala slutresultatet.

1 kommentar: