onsdag 2 februari 2011

Experimentiell verksamhet

Ikväll har jag testat att göra blommor av organza. Efter lite googlande de senaste dagarna har jag hittat flera snarlika beskrivningar som alla går ut på att man ska klippa ut blomliknande former och sedan hålla tyget ovanför ett tänt ljus. Det polyesterbaserade tyget smälter då och krullar liksom ihop sig samtidigt som de råklippta kanterna förseglas.


Sedan har jag staplat några "blad" uppepå varandra och sytt ihop dem med några stygn och samtidigt sytt fast några små pärlor i mitten. Jag testade både att utgå från cirkelformade tygbitar och mer blomformade bitar. Blomman till vänster på bilden är gjord av runda bitar.

Tyget smälter verkligen otroligt snabbt och det gällde att inte hålla det för nära ljuset utan utnyttja den varma luften som skapas ovanför lågan snarare än lågan i sig själv. Det känns som att det krävs lite träning för att det ska bli riktigt bra, men som första försök så är jag ganska nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar