tisdag 5 april 2011

Rätt i tiden?

Idag rapporterades på nyheterna om hur bisarrt mycket kläder som slängs och om vilket resursslöseri det är. Åtta kilo per person och år är ganska mycket. De senaste dagarna har jag, lämpligt nog, ägnat mig åt att ta till vara på gamla utslitna t-shirts och på så sätt gett dem ett nytt liv och en ny funktion. Här har tre vita och tre i olika blå-toner blivit förvaringskorgar för garn: Och en svart t-shirt har transformerats till en något mindre korg för gamla spetsar, band och resårer. Jag är långt ifrån alltid så duktig på att göra insatser för miljön som jag borde vara, men jag har väldigt svårt för att bara slänga något som kan komma till användning. Trasiga kläder som inte går att skänka bort plundras därför i regel på användbara bitar som knappar, dragkedjor och större tygstycken och trikåremsor går alldeles utmärkt att virka med. I dagens slit- och slängsamhälle är det kanske bara en droppe i havet, men bättre en droppe än ingen alls. Dessutom har jag nu nya förvaringskorgar.

1 kommentar: