tisdag 22 februari 2011

Ovanligt strulig ärm-isättning

Och jag som faktiskt trodde att det var handsömnaden som skulle bli det största problemet med klänningsprojektet. Ack, så fel man kan ha ibland. I torsdags kväll försökte jag nåla fast ärmarna i armhålet utan någon som helst framgång, och bestämde mig till sist för att helt enkelt lägga ifrån mig alltihop, ta en paus under helgen och försöka ta nya tag senare.

Efter nytt misslyckat försök igår började jag ha en gnagande misstanke om att jag kanske förväxlat ärmarna, men det kändes som att oavsett vilken jag försökte få dit blev det nästan lika fel.

Jag har konstaterat att det har skett en del förändringar kring hur man ritar mönsterdelar de senaste 200 åren och det kändes inte längre självklart vad som var höger och vad som var vänster. Efter att ha nålat fast slumpmässig ärm i höger ärmhål provade jag på mig själv och kunde äntligen konstatera att det definitivt var fel. Det är dock fortfarande oklart om det var fel eller rätt i torsdags. En ärm är sålunda snart på plats på riktigt och det ser än så länge lovande ut. Vad som har ställt till det (förutom hela oklarheten kring vilken ärm som ska sitta var) är att ärmarna ska passa in helt slätt precis i sömmen, vilket gör att den temporärt måste rynkas lite lätt för att man ska kunna nåla fast den. Sällan har jag längtat mer efter en ordentligt rynkad puffärm, eller använt fler knappnålar per decimeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar