tisdag 22 december 2009

Another suitcase in another hall...

På väg ut på turné Off-Broadway med sannolikt ett betydligt mindre bloggande som följd känns det som att det kan vara på sin plats med en liten sammanfattning av mitt utmaningsstickande och dags att komma med lite reflektioner.

Det var inte helt lätt att lämna mina gamla invanda spår med enfärgade stickningar som framförallt varierade sig strukturmässigt och ta upp en helt annan sida av stickningen. Jag funderade under större delen av Hollywood-week på vad jag skulle ge mig på för projekt, men kände att jag behövde hitta inspiration. I jakt på detta började jag fundera på att hitta en musikal att inspireras av och fastnade naturligtvis genast för bilder ur Cabaret, Chicago m.m. Härliga svarta skapelser började växa fram inför min inre syn, fast det var ju fel. Jag försökte raskt skaka av mig det och kom istället att tänka på mina gamla slitna karaktärsdansskor som står hemma. Jag köpte dem urspungligen när jag dansade flamenco en termin för många år sedan, men med hjälp av dem kunde jag vända blicken mot östeuropa och karaktärsdansen.

Jag började finkamma internet efter mönster men hittade inget som kändes helt rätt. Det kändes också som att jag borde ta tillfället i akt att prova på flera olika typer av mönsterstickning och sticka med olika många trådar i taget. Jag satte därför ihop flera olika mönsterbårder till ett sjalmönster. Jag lyckades motstå frestelsen att använda svart som bottenfärg även om det kändes märkligt. Garnerna som har fått dansa med mig den här hösten är i betydligt starkare färger än vad jag brukar använda mig av, vilket har fått som effekt att det nästan inte har känts som något jag har skapat när arbetet har legat framför mig.

I början gick det ack så långsamt och trådarna trasslade ihop sig totalt, i synnerhet när jag skulle sticka med alla fyra garnerna samtidigt, men det gick bättre och bättre. En klar fördel med att i en av bårderna ha alla fyra garner med var att allt jag stickade därefter gick som en dans på mer än ett sätt.

Riktigt så Broadway-sprakande som detta projekt vet jag inte om jag kommer att sticka i fortsättningen, men helt klart finns det goda möjligheter att flerfärgade mönster även fortsättningsvis kan få chansen att krydda min stickning och lyfta upp tangon på scenen.

Jag vill avslutningsvis passa på att tacka Lisa för detta fantastiska initiativ och alla dansare för en trevlig höst. Det har varit jättekul att följa allt bloggande som So you think you can knit har gett upphov till och att se att fler än jag har fått brottas ordentligt med utmaningarna.

God jul på er allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar